Pages

Wednesday, September 23, 2009

maafkan diri ini

hari ni dah masuk hari ke4 menyambut syawal.. aku malas nk bercerita pasal raya aku di kampung.. tp yg pasti nye cukup meriah n cukup penat... hehehehe.. keluarge besar la katekan.. sume dtg nk melawat nenek aku, jd aku sebagai cucu yg blom berkahwin merangkap anak dara, kene la mengerah tenaga melayan tetamu2 yg hadir.. bayang kn keluarga mak long aku dtg 5 buah kete.. nek su aku dtg 3 buah kete, tok cik aku dtg 3 buah kete, tok ngah aku dtg 7 buah kete lgi hebat..

aku juz nk cerite psl sesuatu yg aku dah lupe kn.. sesuatu yg x terpaut dlm memori aku.. kenapa la aku x boleh igt??? td aku beraye umah mak long aku.. mak long aku nih merangkap juga mak angkat aku.. die dah bela aku dr kecik lagi.. siang2 aku mase kecik dulu mmg dihabiskan di rumah mak long aku je.. ape yg aku boleh igt, aku nih mase kecik mmg kuat menangis.. pantang bapak aku turun kn aku dr kereta, mulalah aku menangis.. then mak long aku bg taw, aku akan berhenti menangis bile abg nizam dukung aku.. selagi die x dukung aku, selagi tu aku x kan berhenti menangis.. bile mase abg nizam nk makan, die akan suap kan aku sekali makan.. di gumpal2 nye nasi tuh jadi bebola kemudian di suap kn ke mulut aku.. betapa sayang nye abg nizam pada aku n betapa rapatnye aku dgn abg nizam mase kecik dulu dengan die.. tapi sayang, kenapa aku x boleh igt sume tu? aku sedih sgt2.. kenapa memori tu tak ada dalam ingatan aku??? ape yang aku igt pasal abg nizam, mase tu die baru lepas sunat, aku kecik lagi.. baru tadika kalau x salah aku n abg nizam dalam tingkatan 1 kalau x salah.. abg nizam dapat hadiah radio mase lepas die bersunat.. punye la happy die dpt hadiah radio tuh.. then, memori lain yg aku boleh igt, mase tu abg nizam tgh tido atas sofa.. aku dgn adik aku n anak mak long aku yg lain main hantu2.. kitorg cakap, abg nizam yg tengah tido tuh adalah mayat.. mak long puas cerita pasal aku dengan abg nizam.. die cakap aku mmg rapat dengan die mase kecik2 dlu.. itu yang membuat kan aku nk menangis.. kenapa aku x boleh igt langsung? dan yang paling menyedih kan, kenapa aku x dapat menghadirkan diri mase pengebumian abg nizam disebabkan aku ade klas hari sabtu n hari tu jugak ade test yg tak dapat aku elakkan.. kenapa??? andai masa dapat diundur, andai masa dapat diubah, andai masa dapat dihenti, pasti nya aku mahu kembali ke memori lampau.. tapi aku tiada kuasa utk merubah sume itu.. aku hanya mampu berdoa.. maafkan kak yah sbb x dpt jenguk abg nizam di saat2 akhir.. semoga roh abg nizam sentiasa dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang2 yg beriman.. Amin.. Al-Fatihah (abg nizam telah kembali ke rahmatullah pada 2 tahun yg lepas)

2 comments:

Anonymous said...

wa nak ajak lepak2 blog jen..kite santai2 ukir senyuman kalau x gelak pon..

Anonymous said...

wa nak ajak lepak2 blog jen..kite santai2 ukir senyuman kalau x gelak pon..